FUNCTIONAL LIFE OPTIMAL WORK

VI HJÄLPER DIG PÅ VÄGEN MOT ETT HÄLSOSAMMARE LIV

Flow är ett litet kreativt företag med nytänkande inom träning och hälsa.
Vi skapar träningspass med personlig prägel för att hjälpa dig bygga en funktionellt stark och smidig kropp. Vi utvecklar träning som bygger på kunskapen om att kroppen är en enhet. Vi tror på drivet och på en hög puls med massor av endorfiner som ger dig kraft och härlig energi.
Vi vill hjälpa dig att nå dina mål, öka din kroppsmedvetenhet och ge dig en helhet som ger trygghet i det dagliga rörliga livet. Det spelar ingen roll om du aldrig tränat förut och känner dig nyfiken på att prova något nytt eller om du är vältränad idrottsman/kvinna, vi har pass som är en utmaning för alla.
För att hjälpa dig att nå dina mål kan vi erbjuda personlig träning, individuella funktionella tester samt träning tillsammans med andra i mindre grupper. Vi hjälper gärna till att lägga upp den uppbyggande och prestationshöjande idrottsspecifika träningen för ert lag/förening eller hjälper till att stärka personalen på ditt företag så de håller sig friska, presterar bättre och mår bättre.
I samverkan med Flow Fysio erbjuder vi även fysioterapeutisk behandling och rehabträning . Flow Fysio innehar samverkansavtal med Norrbottens Läns Landsting. Eller varför inte boka in en skön massagebehandling hos någon av våra massörer.

FUNKTIONELL TRÄNING

  • innebär att man, förutom styrka, utvecklar rörlighet, balans och koordinationsförmåga med övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt. Med denna träning är målet att uppnå en funktionell kropp för ett specifikt ändamål och inte bara att bygga muskelvolym.
  • Med funktionell träning tränar du kroppen naturligt inifrån och ut och stärker den på ett sätt som gör att du lättare klarar av vardagens belastningar.
  • Funktionell träning är lätt att utföra och vi berättar hur du ska göra. Så oavsett om du vill vinna Vasaloppet, få energi att renovera om huset, sänka dig i golfen, orka leka mer med dina barn eller helt enkelt må bättre i vardagen så ger vi dig rätt redskap för att lyckas.
  • All träning för att öka styrka eller snabbhet måste börja med stabilitetsträning för att uppnå maximalt resultat och för att undvika skador
  • Anatomy trains är en kartläggning över hur vår bindväv och muskelfascia hänger samman i kroppen. Denna forskning lär oss att fårstå att våra muskler aldrig jobbar isolerat utan samarbetar i hela rörelsebanor

    Detta betyder att för att jobba så naturligt som möjligt och för att få ut maximalt av träningen ska vi försöka jobba efter dessa mönster.

    Funktionell träning innebär att du tränar i naturliga rörelser och bygger upp en styrka som du kan nyttja i vardagen. Varje dag utför du rörelser som innebär sträckningar efter föremål, lyft av tunga saker och obekväma förflyttningar och rörelser. Det kan exempelvis vara när du vänder dig om i en stol eller lyfter tunga lådor. Genom att träna på dessa mönster och lära sig att utföra dem på rätt sätt hjälper vi kroppen vara förberedd inför vardagens utmaningar.

  • Funktionell träning hjälper dig att stärka upp kroppen för att få en bättre hållning vilket leder till minskad belastning på leder, ligament och muskulatur
  • Funktionell träning inom idrott innebär bl.a. två saker:

    Optimerat resultat – För att bli bra på sin idrott gäller det att träna de rörelser och aktiviteter som krävs för just den idrotten, grenspecifik träning.

    Skadeförebyggande – Genom att jobba med stabilitet och kontroll möjliggör du för kroppen att klara större belastningar såsom riktningsförändringar, snabba rörelser och obekväma ställningar utan att överanstränga leder och muskler.

  • Det är sällan som rörelser i vardagen eller rörelser inom en viss idrott endast aktiverar en muskel, utan oftast är många av kroppens muskler delaktiga i olika rörelser, som inom idrotten oftast sker med hög fart, på ett ben och i sneda vinklar. Därför ter det sig naturligt att en idrottare måste träna funktionellt med idrottsspecifika övningar, dvs. med styrkeövningar som liknar de rörelser som sker inom den idrott man utövar. Funktionell träning för idrottare förbereder idrottaren för de krav som den specifika idrotten ställer. Det gäller att träna för att bli bra på det man vill eller ska bli bra på.

Sammanfattningsvis kan man säga att när det gäller idrotter skall man träna som man tävlar för man tävlar ju som man tränar.

När man tränar som man lever, oavsett om man idrottar eller ej, kan man kalla träningen ”funktionell”!